Tuesday 27 October 2009

Apakah standart pengukuran 'GOLONGAN SASAR'

Harga petrol ikut pasaran


PENGGUNA dijangka membayar harga petrol di pam berasaskan harga pasaran atau tanpa subsidi pada tahun depan. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Harga petrol di pam kemungkinan akan berasaskan harga pasaran atau tanpa subsidi apabila sistem pengurusan subsidi petrol dilaksanakan pada tahun hadapan.

Menurut Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah berkata, melalui kaedah itu pemberian subsidi mungkin akan lebih tersasar kepada kumpulan yang layak bagi menikmati harga petrol bersubsidi.

"Harga petrol mungkin akan ditetapkan pada kadar pasaran tetapi individu yang disasarkan akan dapat subsidi. Harga petrol tidak ada subsidi, kecuali kepada golongan sasaran.

"Sistem pengurusan itu sedang dibina dan akan dimulakan dengan petrol. Ia akan dilaksanakan antara suku pertama dan kedua tahun depan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Percukaian Kebangsaan 2009 di sini semalam.

Kumpulan sasar itu kelak mungkin melibatkan golongan berpendapatan rendah atau berada pada paras gaji tertentu.

Menurut beliau, Mykad juga mungkin menjadi salah satu mekanisme bagi pemberian subsidi.

Pada pembentangan Bajet 2010 Jumaat lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, sistem pengurusan subsidi akan dilaksanakan pada awal 2010 menggunakan MyKad dan infrastruktur sedia ada.


jongkomeng: Orang yang berpendapaan RM 5,000.00 sebulan tanpa anak2 sudah boleh hidup dengan agak selesa. Tapi bagi kategori sama dengan anak 5-8 orang terkulat2 nyawa2 ikan. Jadi apa ukuran 'golongan sasar' yang dimaksudkan oleh pihak berkenaan.

2 comments: