Friday 23 October 2009

BELANJA UNTUK SEBUAH NEGARA

RM191.5b untuk pacu ekonomi


NAJIB ketika membentangkan Bajet 2010 di Parlimen semalam.


KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak semalam membentangkan Bajet 2010 berjumlah RM191.5 bilion yang mengandungi tiga strategi utama iaitu untuk memacu negara ke arah ekonomi berpendapatan tinggi, memastikan pembangunan holistik dan mapan serta mengutamakan kesejahteraan rakyat.

Najib dalam ucapan bajet sulungnya sebagai Perdana Menteri yang bertemakan '1Malaysia, Kemakmuran Bersama' memperuntukkan RM138.3 bilion atau 72.2 peratus untuk perbelanjaan mengurus dan RM53.2 bilion atau 27.8 peratus untuk perbelanjaan pembangunan.

Ia merupakan pengurangan sebanyak 11.2 peratus berbanding RM207.9 bilion untuk bajet 2009.

"Sesungguhnya, inilah bajet yang menyelusuri keperluan dan meresapi denyut nadi rakyat. Inilah satu persembahan yang tulus dan ikhlas daripada kerajaan yang menjiwai rakyat,'' katanya sambil mendapat tepukan ahli-ahli Dewan Rakyat semalam.

Beliau yang segak memakai baju Melayu biru mengambil masa kira-kira dua jam untuk membentangkan ucapan setebal 55 halaman itu.

Beliau memberi jaminan kerajaan akan menjaga kebajikan golongan pelajar, menggilap kemahiran tenaga kerja dan memperkasa institusi pengajian tinggi awam.

jongkomeng: No komen !!!

1 comment:

  1. sokong!!!setuju!!!bagus!!!itulah komennya,yang selalu keluar kat TV tu

    ReplyDelete