Sunday 29 November 2009

Skim baucar diskaun mungkin diteruskan


SKIM baucar diskaun RM5,000 berupaya menarik minat pemilik kereta lama untuk menukar kereta baru. - Gambar hiasan


RAWANG - Pemberian skim baucar diskaun sebanyak RM5,000 untuk kereta nasional yang ditamatkan pada 1 November lalu tidak mustahil ia akan diadakan semula jika itu yang dikehendaki oleh rakyat.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Mukhriz Tun Mahathir berkata, ketika ini pihaknya sedang mengumpul maklum balas daripada pelbagai pihak berhubung pelaksanaan skim berkenaan.

Sebelum ini katanya, skim tersebut ditamatkan setelah semua dana yang disediakan habis digunakan tetapi kerajaan sentiasa fleksibel dan akan menyelami hasrat rakyat terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan yang melibatkan kepentingan mereka.

"Misalnya cadangan mewajibkan setiap kenderaan yang berusia 15 tahun ke atas menjalani pemeriksaan yang diutarakan sebelum ini, apabila rakyat membantah kita telah mengubah semula cadangan itu.

"Begitu juga dalam isu ini, walaupun tidak dapat membuat sebarang pengumuman ketika ini namun maklum balas mereka diperlukan bagi membolehkan kita mengambil tindakan susulan yang dirasakan wajar," katanya pada sidang akhbar selepas menghadiri Majlis Ibadah Korban dan Jamuan Mesra Rakyat di sini semalam.


jongkomeng: Rebet RM5000 bagi orang menukar kereta lama kepada kereta baru patut diteruskan sampai bila-bila. Malah patut dinaikan lagi sehingga RM7000. Lagipun kita sedang menuju ke arah negara maju yang mana rakyatnya dinamik dan progresif serta gaya hidup moden.

1 comment:

  1. Salah satu sebab kenapa jalanraya kita sesak dan jem; kereta baru bertambah, kereta 'buruk' tidak ditamatkan riwayatnya.

    ReplyDelete