Sunday 22 November 2009

Kecualikan pinjaman perumahan kakitangan sakit - CUEPACS

KUALA LUMPUR - Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berharap kerajaan akan dapat mengecualikan bayaran pinjaman perumahan bagi penjawat awam yang sakit sewaktu dalam perkhidmatan.

Setiausaha Agungnya, Ahmad Shah Mohd. Zin berkata, pada masa ini hanya mereka yang membuat pinjaman selepas 1 Ogos 1995 tidak perlu membayar baki pinjaman sekiranya mereka tidak dapat berkhidmat kerana sakit.

Katanya, petugas yang membuat pinjaman sebelum tarikh berkenaan terpaksa meneruskan bayaran pinjaman kerana polisi insurans mereka hanya meliputi kematian dan kebakaran tetapi bukan hilang upaya kekal.

"Ini bermakna penjawat awam tidak perlu menjelaskan baki pinjaman sekiranya mereka meninggal dunia atau rumah mereka terbakar tetapi bukan sekiranya mereka hilang upaya untuk bekerja kerana sakit," katanya.

Atas sebab itu, menurut beliau, kira-kira 50,000 petugas awam dipercayai kini menghadapi keadaan sukar. - Bernama


jongkomeng: Ambo setuju dengan Cuepacs, sebab kakitangan awam telah berkhidmat untuk kerajaan. Jadi molek lah kerajaan menghargai penat lelah mereka, sewaktu mereka dalam kesusahan. Sesuai benar dengan "Rakyat didahulukan, perstasi diutamakan"

No comments:

Post a Comment