Thursday 5 November 2009

INI BARU 'KERJA'

JAIS buru 20 bomoh


PERBUATAN bomoh yang melakukan perbuatan khurafat dalam urusan perubatan boleh memesongkan akidah. - Gambar hiasan



KERATAN muka depan Kosmo! semalam.


SHAH ALAM - Selain Wak Mail, bomoh yang ditahan oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) pada malam Selasa lalu kerana didakwa melakukan perbuatan khurafat, ada kira-kira 20 orang lagi bomoh yang diburu pihak berkuasa agama negeri ini.

Kebanyakan bomoh terbabit dikesan menawarkan pelbagai khidmat seperti menilik nombor empat angka, pelaris, pengasih untuk memikat wanita atau memajukan perniagaan dan menyelesaikan masalah rumah tangga.

Bagaimanapun, kaedah perubatan mereka berbeza-beza mengikut ajaran khurafat yang dipelajarinya, namun sebahagian besar bomoh terbabit melakukan pemujaan makhluk halus dan sihir dengan membaca mantera atau menggunakan artifak-artifak tertentu.

Senario itu bukan sahaja berlaku di kawasan luar bandar malah di bandar-bandar besar melibatkan mereka yang mempunyai pekerjaan lain pada waktu siang dan menjadi bomoh pada sebelah malam.

Penolong Pengarah Unit Perhubungan Awam dan Penerbitan JAIS, Mohd. Hidayat Abd. Rani berkata, ada juga di kalangan pengamal kepercayaan karut itu melibatkan golongan wanita berusia lebih 50 tahun.


jongkomeng: Syabas JAIS. Ini baru betul buat kerja biar bernyamuk, berpacat menyiasat kerja2 mungkar, kemudian dakwa mereka. Semoga 'bomoh2 khurafat' dapat dibanteras.

1 comment:

  1. PROMOSI MUSLIM TOUR
    “Maghi Pakat Gi Jale”
    Tel: 609-747 9999

    TIANJIN-BEIJING
    6DAYS 5NIGHT
    HARGA DARI RM340

    ReplyDelete