Tuesday 22 December 2009

'MISKIN AKHLAK DAN BUDI'

Ancaman objek terbang - Pelbagai benda dibuang dari tingkat atas termasuk batu giling, sinki


ABDUL HAMID (kiri) dan Md. Saleh menunjukkan batu giling yang dibuang penghuni di PPR Batu Muda, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Impian mempunyai kediaman sendiri walaupun sekadar rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR) sudah pasti menggembirakan.

Bagaimanapun, bagi penduduk di PPR Batu Muda khususnya di Blok F di sini, impian tersebut bertukar menjadi mimpi ngeri ekoran sikap segelintir penghuninya yang kurang kesedaran sivik.

Walaupun disediakan rumah sampah namun ada pihak yang mengambil jalan mudah membuang sampah dari tingkat atas kediaman masing-masing.

Sebut apa sahaja daripada objek plastik hingga kepada kasut, sinki, topi keledar malah batu giling turut dibuang oleh penghuninya.


GAMBAR KANAN: Serpihan sinki yang dibuang oleh penghuni tidak bertanggungjawab di PPR Batu Muda, Kuala Lumpur semalam.


Pengerusi Surau Al-Muhajirin, Abdul Hamid Abdul Ghani berkata, keadaan itu sudah berlarutan sejak PPR itu mula dihuni sejak lebih setahun lalu.

"Bagaimanapun, ia semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini, jika dulu sekadar sampah atau botol plastik sahaja kini ia membabitkan objek-objek berbahaya.

"Setakat ini, seorang penduduk cedera akibat terkena serpihan sinki yang dibuang dan kami tidak tahu siapa yang bertanggungjawab kerana PPR ini mempunyai 17 tingkat," katanya di sini semalam.

Abdul Hamid berkata, ekoran kejadian itu, para penghuni blok berkenaan semakin bimbang dan sentiasa berwaspada untuk keluar dan masuk ke kediaman masing-masing.


jongkomeng: Agaknya dah 'terbiasa' dengan kehidupan 'rumah atas tanah', main buang melalui tingkap. Bila tinggal kat rumah flat, lupa la pulak.... Satu lagi agaknya mereka ni 'tak sampai' maklumat, maklumlah kerja dari pg sampai ptg, balik rumah utk tido je. Jadi mana ada masa utk dapatkan 'maklumat' dari ejen2 'CNN'....

2 comments:

  1. salam,

    teruk tul perangai penghuni flat ni...dah la miskin harta, budi pekerti pun daif...x sedar diri langsung. org bagi umah tu pandai2 la jaga. ni blom kena atas kepala mereka. bila kena hantuk dgn peti sejuk baru menyesal...

    ReplyDelete
  2. JUK,

    Itulah, ambo pun heran..otak duk pala lutut kut puak2 tu...

    ReplyDelete