Friday 11 December 2009

WAJIB MURAH YANG TAK WAJIB TAK SUNAT MAHAL

Mas kahwin mahal tambah jumlah anak dara tua

KOTA BHARU - Kenaikan kadar mas kahwin hanya akan menambahkan bilangan kaum wanita menjadi anak dara tua.

Itu pendapat Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang tidak bersetuju dengan keputusan kerajaan Selangor menaikkan kadar mas kahwin di negeri itu daripada RM80 kepada RM300 berkuat kuasa 1 Januari 2010.

"Saya pun mengenakan tidak lebih RM1,000 bagi mas kahwin termasuk hantaran bagi setiap anak saya.

"Tidak perlu sampai kepada keputusan peringkat kerajaan. Kamu hendak naikkan mas kahwin boleh tetapi kalau sampai menyusahkan si lelaki tidak bolehlah. Hendak cari duit empat, lima ribu bukan senang," katanya di sini semalam.

Kelantan adalah antara beberapa buah negeri yang tidak menetapkan sebarang kadar mas kahwin untuk pasangan yang ingin mendirikan rumah tangga.

Menurutnya, langkah mengenakan mas kahwin dan hantaran yang terlalu tinggi jumlahnya hanya lebih menunjukkan bersifat riak sehingga akhirnya membebankan pasangan lelaki.


jongkomeng: Di beberapa negeri, mas kahwin murah RM80, RM22.50 (disebut semasa akad nikah)....tapi hantarannya boleh mencecah puluh2 ribu, ada pula barang2 hantaran yang kalau dikira mencecah ribuan juga...

Beza sikit di Kelantan Mas Kahwin atau 'belanja' mungkin 5, 6, ribu (disebut semasa akad nikah)...tiada 'wang hantaran' yang ada 'barang hantaran'.

Ada berlaku di beberapa negeri 'duit hantaran' diberi dahulu kpd pihak keluarga perempuan untuk 'perbelanjaan' kenduri kawin. Di Kelantan perkara ini tidak berlaku . Kata orang lain padang lain belalang, yang penting saling memahami dan menerima dengan hati yang terbuka.



No comments:

Post a Comment