Friday 11 September 2009

Juara dunia disahkan khunsa


SYDNEY - Hasil ujian yang dilakukan terhadap juara dunia acara 800 meter wanita dari Afrika Selatan, Caster Semenya mendapati dia merupakan seorang khunsa, lapor akhbar Daily Telegraph semalam.

Satu sumber yang mengetahui keputusan ujian itu berkata, Semenya memiliki organ seks lelaki dan wanita tanpa mempunyai rahim atau ovari.

Atlet wanita itu menjadi kebanggaan Afrika Selatan selepas dia memenangi pingat emas acara 800 meter wanita pada Kejohanan Olahraga Dunia di Berlin, Jerman baru-baru ini dengan catatan masa 1 minit 55.45 saat iaitu yang terpantas pada tahun ini.

Bintang berusia 18 tahun itu membuat kejutan apabila menewaskan juara bertahan, Janeth Jepkos-Gei dengan kelebihan hampir dua setengah saat pada penampilan pertamanya dalam kejohanan bertaraf dunia.

Spekulasi bahawa Semenya seorang lelaki tercetus berikutan catatan masa itu dibuat ketika usianya masih muda.

Otot dan suaranya yang garau turut mencetuskan persoalan bahawa dia mungkin bukan seorang wanita.

jongkomeng: Patut la 'minah' ni laju lariannya, tengok pada fizikal badannya pun tak berapa perempuan..lihat lah tubuhnya yang berotot tu...kes mcm ni Islam ada peneyelesaiannya. Dia boleh memilih nak jadi lelaki/perempuan berdasarkan 'alat kelamin' mana yang lebih berfungsi.

1 comment:

  1. habis camna dengan pingat yang dia dapat tu.....kena tarik balik ke?

    ReplyDelete