Friday 10 July 2009

BATAL SOLAT JUMAAT ?

URUMQI - Pihak berkuasa China semalam mengarahkan beberapa buah masjid di sini tidak melaksanakan solat Jumaat berikutan keganasan di wilayah Xinjiang itu yang kini sudah meragut 156 nyawa.

Tindakan itu dipercayai bagi mengelak perhimpunan besar-besaran penduduk Islam di masjid-masjid yang dikhuatiri bakal membangkitkan emosi penduduk etnik Uighur yang beragama Islam.

"Masjid-masjid diarah tutup untuk memastikan keselamatan semua pihak.

"Penduduk perlu berada di rumah dan bersolat," kata seorang pegawai masjid Yang Hang di sini.

Di luar masjid, orang ramai berhenti untuk membaca notis pembatalan solat Jumaat.

"Kenapakah masjid ditutup kerana semua yang mengunjunginya ialah orang Islam. Ia akan selamat. Kami tidak ada kuasa," kata seorang wanita.

Di satu kawasan berhampiran, seorang wanita daripada etnik Han mengganggu wartawan asing yang sedang bercakap dengan dua wanita minoriti Islam Uighur.

"Masjid perlu ditutup. Lihat sahaja kemusnahan yang dilakukan. Ini adalah langkah patriotik untuk kebaikan semua pihak," kata wanita etnik Han itu.

Di Masjid Liudaowan, seorang imam, Memeti Imam Damala berkata, masjid itu menerima notis pembatalan solat Jumaat kelmarin.

Keganasan di Urumqi bermula pada Ahad lalu setelah penduduk etnik minoriti Uighur bertempur dengan pihak polis dalam satu demonstrasi aman kerana membantah kematian rakan-rakan mereka dalam satu pergaduhan.

Keganasan itu kemudian menular dan menyebabkan etnik Uighur bertempur dengan etnik Han di jalanan. - AP

No comments:

Post a Comment