Saturday 11 April 2009

Dilema 32 juta 'bujang terlajak'

PENGGUGURAN terpilih yang kerap menyebelahi nasib bayi lelaki telah membuatkan negara China mempunyai lebihan kaum lelaki seramai 32 juta orang berbanding perempuan.

Kajian populasi global yang dijalankan di Paris mengaitkan isu tersebut dengan obsesi masyarakat China yang lebih menyukai anak lelaki. Hakikatnya, kaum lelaki negara itu kini bersaing sengit sesama sendiri dalam matlamat perkahwinan.

"Walaupun banyak penyelesaian ekstrem dicadangkan, tiada apa yang boleh dilakukan untuk menyelamatkan generasi lelaki lebihan ini," lapor akhbar dalam talian British Medical Journal (BMJ). - bacaan lanjut kosmo online 12/4/2009


jongkomeng: Sebab itu Islam mengharamkan pengguguran 'janin'. Malah 'perancangan keluarga' pun tidak digalakkan, kecuali atas sebab2 kesihatan yang kronik. Apabila manusia cuba merubah 'ketentuan' Tuhan, inilah akibatnya: alam menjadi tidak seimbang.

4 comments:

  1. Alhamdulillah bila baca entry awak ni rasa macam dunia ni dah terlalu jauh dari ajaran tuhan malah sering kali melangggar kehendak ILAHI. papun salam ukhwah.

    ReplyDelete
  2. Membujang menyelamatkan diakhir zaman.

    ReplyDelete
  3. Membujang tanpa sebab2 tertentu tidak disukai oleh Nabi SAW

    ReplyDelete
  4. Bujang atau berkahwin tetap ada pro dan kontra. Andai berkahwin akan menambahkan dosa kita kerana tak mampu nak jalankan tanggungjawab, atau menyiksa pasangan serta anak-anak kita, baiklah tak payah kahwin.
    Kiranya tidak kahwin boleh mendatangkan fitnah dan porak perandakan masyarakat, maka berkahwinlah. Namun ada masanya, sama ada bujang atau kahwin, ada orang tidak berani nak buat pilihanpun.

    ReplyDelete