Sunday 11 January 2009

Rumah Wook dimasuki pencuri

HULU TERENGGANU - "Sampai hati mereka larikan barang-barang milik orang tua macam saya."
Demikian rintihan Wook Kundur, 106, selepas rumah yang didiami bersama suami, Mohd. Nor Musa, 37, di Kampung Bukit Tok Bat, Kuala Berang di sini dimasuki pencuri minggu lalu.
Menurut Wook, kejadian dipercayai berlaku ketika mereka pulang ke kampung selama kira-kira tiga minggu di Tanah Merah, Kelantan untuk berjumpa sanak saudara.
Malangnya, sebaik pulang Selasa lalu, dia mendapati rumahnya dalam keadaan berselerak.
"Antara barang yang dikebas pencuri ialah dua guni beras, televisyen dan mesin basuh.
"Itu sajalah barang-barang yang kami ada, tergamak pencuri menganiaya orang tua macam saya," katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.
Wook yang menjadi perhatian selepas Kosmo! menyiarkan perkahwinan uniknya dengan Mohd. Nor yang 69 tahun lebih muda, berkata, pencuri dipercayai masuk dengan memanjat dinding rumah.
Ujarnya, tiada tanda-tanda pintu rumahnya telah dipecahkan oleh suspek.
Bagaimanapun, Wook berkata, mereka tidak membuat laporan polis mengenai kejadian tersebut kerana menganggap ia perkara kecil

jongkomeng: Kalau seseorang itu mempunyai sifat2 baik dia tidak akan mencuri. Seseorang manusia bila sanggup buat dosa sekali maka dia akan buat berkali-kali.

Dalam Islam orang yang mencuri dikenakan hukum potong tangan (apabila cukup syarat2nya). Tanpa tangan tentulah kegiatan mencuri sukar untuk dilakukan. Hukuman penjara tidak begitu menginsafkan si pencuri. Sering kita dengar pencuri keluar masuk penjara.

1 comment:

  1. boleh pulak bawak lari barang besar cam tv,mesin basuh..kes mcm ni byk dh..kena ikhtiar dan tawakal jela..antaranya baca ayat qursi, 3qul..ayat surah yasin..
    orang skrg macam2 hal semua buat..berani..dh krg pegangan agama..
    bab undang2 pemerintahlah tanggung..dan rakyat bersekali dengan pemerintah yang dipilihnya..

    ReplyDelete