Sunday 9 May 2010

Kerajaan Persekutuan belanja RM4 bilion setahun di Kelantan

KOTA BHARU 9 Mei - Kerajaan Persekutuan membelanjakan sebanyak RM4 bilion setahun di Kelantan untuk pengurusan jabatan dan penyelenggaraan berbanding kerajaan negeri yang hanya membiayai RM400 juta dalam tempoh yang sama.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, jumlah itu tidak setanding dengan hasil yang dikeluarkan oleh Kelantan kerana prestasi yang tidak stabil dalam mewujudkan sumber ekonomi di samping menarik pelaburan luar ke negeri ini.

''Misalnya di bahagian perindustrian, kita boleh lihat kewujudan kilang yang mengeluarkan produk terlalu sedikit, ini berdasarkan cukai yang dapat dikutip iaitu sebanyak RM38 juta setahun iaitu lebih rendah daripada Perlis yang saiznya jauh lebih kecil tetapi cukainya RM108 juta setahun.

''Begitu juga dengan kutipan Cukai Hasil Dalam Negeri dan Kastam yang dikeluarkan RM300 juta setahun, ia satu nilai yang lebih rendah daripada Melaka yang mencapai hasil daripada sumber yang sama iaitu sebanyak RM3 bilion setahun," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Majlis Penutup Mesyuarat Agung Tiga Tahunan Kesatuan Perkhidmatan Teknik Semenanjung Malaysia (MTSU) cawangan negeri di sini hari ini.

Awang Adek menambah, peruntukan yang besar itu pernah menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan negeri seperti Trengganu, Pahang dan Melaka kerana pembiayaan besar tetapi hasilnya kurang.

''Peruntukan yang besar ini membuktikan kerajaan Pusat terbuka dan prihatin dengan keperluan rakyat di negeri ini yang memerlukan bantuan kerana masih banyak golongan miskin di sini.

''Paling penting kerajaan Pusat tidak mengira parti politik walaupun kalah dan dikuasai pembangkang tidak timbul soal peruntukan besar atau kecil kerana ia dibuat berdasarkan kapasiti penduduk, keluasan dan keperluan demi kepentingan rakyat," katanya.


jongkomeng: Wau banyak sungguh, perbelanjaan kerajaan pusat kepada negeri kelantan; 4 bilion setahun. Yang kita musykil....rakyat kelantan masih ramai yang 'miskin'. Kemudahan2 asas di Kelantan tak molek spt negeri lain...jadi kemana 4 bilion tu ??

2 comments: