Thursday 20 August 2009

Jangan campur urusan zakat - Sultan Selangor


Oleh MEGAT RAMLI MEGAT RAOF
megat@kosmo.com.my

SHAH ALAM - Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah (gambar) tidak memperkenankan wang kutipan zakat diambil, dipinjam atau disalurkan untuk tujuan lain.

Tegas baginda, segala kutipan wang zakat di negeri ini hanya boleh digunakan untuk membantu umat Islam dan pembangunan ummah.

"Beta tidak berkenan mereka yang luar daripada pentadbiran Lembaga Zakat Selangor (LZS) campur tangan dalam pengurusan zakat negeri ini," titah baginda.

Sultan Sharafuddin bertitah demikian ketika merasmikan Konvensyen Integriti Pengurusan Zakat Selangor di Hotel Blue Wave di sini semalam.

Hadir sama pada majlis itu ialah Mufti Selangor, Datuk Seri Mohd. Tamyes Abdul Wahid; Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (MAIS), Datuk Mohamad Adzib Mohd. Isa.

Sehubungan itu, baginda berharap Jabatan Mufti Selangor, MAIS, LZS dan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) bekerjasama untuk memastikan pengurusan zakat dapat dijalankan dengan baik supaya memberi manfaat kepada umat Islam di negeri itu.


jongkomeng: Setuju dengan saranan Sultan Selangor ni...... wang zakat ni hendaknya sampai kepada asnaf yang 8 itu.

3 comments:

  1. Dengan kutipan puluhan juta
    Wajar kiranya tiada lagi fakir
    Harapnya amanah zakat membawa berkat
    Harap diperbetul kalau ada salah silap

    ReplyDelete
  2. Sepatutnya begitulah...tapi...

    ReplyDelete
  3. semoga baginda bersama-sama merealisasikan apa yang dititah.

    ReplyDelete