Sunday 8 February 2009

JAGA KESELAMATAN

Lagun di Semerak ragut 21 nyawa

PASIR PUTEH - Mungkin sukar dipercayai, kawasan laut yang dikenali sebagai Lagun Maut Semerak di sini sudah meragut 21 nyawa sejak tahun 80-an.

Mangsa terbaru ialah Hidaytullah Mat Napi, 9, dari Besut, Terengganu yang dijumpai mati lemas di situ ketika mencari kepah bersama keluarganya minggu lepas.

"Sebahagian besar kematian di Lagun Semerak membabitkan penduduk Pasir Puteh manakala selebihnya dari jajahan lain," kata Pegawai Bomba dan Penyelamat Jajahan Pasir Puteh, Kaharuddin Yahya yang mengesahkan angka kematian tersebut.

"Bahayanya ialah apabila orang ramai tidak menyedari tentang keadaan air yang sedang pasang dengan arus yang kuat, sedangkan mereka masih berada jauh dari pantai. Ini memerangkap mereka untuk kembali ke pantai.

"Juga terdapat banyak tempat yang curam dan berpasir jerlus," tambahnya.

Kaharuddin berkata, pihaknya telah berkali-kali memaklumkan kepada orang ramai tentang bahaya yang menunggu di kawasan tersebut.

"Mereka tidak mengambil kisah dengan amaran yang di buat oleh bomba termasuk Pihak Berkuasa Tempatan menerusi papan-papan tanda yang dipasang di kawasan yang berisiko tinggi ini," katanya.

Antara 100 hingga 200 orang sering membawa keluarga masing-masing ke situ pada setiap cuti hujung minggu dan hari kelepasan am untuk berkelah sambil mencari kepah, seolah-olah ia sebagai satu pesta.


jongkomeng: Dalam berseronok mandi manda, kadang-kadang terlupa nak jaga keselamatan. Pepatah orang tua" Air yang tenang jangan disangka tiada buaya" "Jerat tak pernah lupakan kancil"

2 comments:

  1. Yang berlalu pasti berlalu. Yang datang pasti berlaku. Cuba2lah elakan!!! kalu bolih tetap bolih, kalu tidak tetap kecewa.

    ReplyDelete