Tuesday 3 February 2009

Iran lancar satelit


TEHERAN - Kerajaan Iran semalam mendakwa berjaya melancarkan satelit pertama buatan tempatan ke orbit, satu langkah yang dijangka mencetuskan kebimbangan masyarakat antarabangsa.

Menurut beberapa agensi berita, sebuah roket buatan tempatan, Safir 2 membawa satelit itu ke orbit pada malam kelmarin.

"Wahai warga Iran, anak-anak kita telah berjaya melancarkan sebuah satelit ke orbit.

"Dengan pelancaran satelit ini, Republik Islam Iran secara rasminya berada di angkasa," kata Presiden Mahmoud Ahmadinejad menerusi televisyen.

Mahmoud berkata, satelit itu membawa makna keamanan dan persaudaraan kepada dunia selain menghapuskan tanggapan bahawa program angkasanya untuk kegunaan ketenteraan.

"Dunia menolak kata-kata lapuk itu. Kita mempunyai pandangan tentang teknologi yang hebat dari Tuhan berbeza dengan kuasa-kuasa berpengaruh dunia yang menggunakan pendapat-pendapat syaitan," katanya.

Beliau memberitahu bahawa satelit itu dibina oleh saintis-saintis tempatan.

Pelancaran itu dilakukan sehari sebelum diplomat-diplomat kanan dari enam buah kuasa besar dunia bertemu di Jerman bagi membincangkan program nuklear Iran. - AFP

jongkomeng: Orang kafir memang tak pernah senang dengan kejayaan orang Islam. Hanya mereka yang boleh buat senjata nuklear, boleh buat satelit. Bagi mereka orang Islam ganas, yang sebenarnya merekalah yang ganas.

3 comments:

  1. wahh bagus2..tahniah2..nnti leh guna satelit tu intai negara kapir.

    ReplyDelete
  2. bagus..bagus..bagus..

    ReplyDelete