Thursday 19 February 2009

INILAH AMERIKA

WASHINGTON - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama meluluskan penempatan 17,000 lagi askar ke Afghanistan.

Jumlah bilangan itu disambut baik oleh kerajaan Afghanistan semalam kerana pihak tentera negara tersebut berhadapan dengan pejuang-pejuang Taliban.

Jurucakap Kementerian Pertahanan, Mohammad Is'haq berkata: "Ia merupakan satu langkah positif.''

Obama mengarahkan penempatan anggota tentera itu selepas Komander AS di Afghanistan, Jeneral David McKiernan meminta tambahan sebanyak 30,000 lagi askar.

"Peningkatan bilangan itu adalah penting bagi menstabilkan situasi di Afghanistan yang semakin merosot yang sebelum ini tidak menerima perhatian," kata Obama dalam satu kenyataan kelmarin.

Presiden menyatakan dia sudah meluluskan satu permintaan oleh Setiausaha Pertahanan Robert Gates bagi menempatkan Briged Ekpedisi Marin dan Briged Tentera Stryker serta pasukan bantuan.

White House menyatakan pasukan tentera itu akan ditempatkan ke Afghanistan sebelum pilihan raya di negara itu bermula pada 20 Ogos depan.

Seorang pegawai pentadbiran kanan memberitahu penempatan itu tidak akan dilakukan sebelum satu kajian strategi dilakukan di Afghanistan dan Pakistan.

Pada Isnin lalu, serangan tentera udara AS di barat Afghanistan menyebabkan 15 militan terbunuh.

Namun, polis Afghanistan semalam menyatakan sebanyak enam wanita dan dua kanak-kanak turut terbunuh selain lapan lelaki. - AFP

jongkomeng: Siapa pun presiden Amerika, dasar2nya tidak banyak berubah.

3 comments:

  1. Mmg hampeh!klw dah kafir..kafirlah jugak. Tak guna punya AS. Sbb tu kita org Islam ni jugaklah yg nk kena tolong org Islam. Takyah nk harap agama lain. Diorg smpai kiamat pun akn bermusuh dgn kita.

    ReplyDelete
  2. Betul bos,,,masalahnya puak2 kita ni buat hal masing2..nak buka mulut pun takut...

    ReplyDelete
  3. kita jihad sekadar yg termampu dan yg dekat dulu..

    ReplyDelete