Thursday 5 February 2009

BALA DARI ALLAH BERBAGAI BENTUK


LONDON - Salji lebat mencetuskan huru-hara di serata Britain ketika pihak berkuasa kehabisan garam untuk memastikan jalan raya dapat digunakan lalu lintas.

Jabatan kaji cuaca negara itu meramalkan hujan salji akan melanda selatan England pada pagi ini.

Landasan lapangan terbang di Midlands, Wales Selatan, tenggara England dan Scotland terpaksa ditutup berikutan salji setebal 15 sentimeter meliputi kawasan tersebut sekali gus menyebabkan banyak penerbangan ditangguh atau dibatalkan.

Semua pembedahan hospital, perkhidmatan bas serta kereta api di keempat-empat kawasan itu turut dibatalkan.

Persatuan Automobil Britain menyatakan banyak jalan raya dan lorong negara itu tidak selamat untuk dilalui berikutan pembentukan ais.

"Ditambah dengan ramalan cuaca bahawa salji dan cuaca beku bakal berterusan untuk lima hari lagi, banyak jalan raya akan menjadi perangkap maut," kata persatuan itu.

Setiausaha Pengangkutan, Geoff Hoon pula berkata, pihak berkuasa tempatan hanya dapat melakukan apa yang termampu berikutan musim sejuk kali ini adalah yang terburuk dalam tempoh 18 tahun.

"Kita tidak dapat membuka setiap jalan di negara ini kerana keadaan cuaca buruk yang serius sejak beberapa hari lalu," katanya di radio.

Katanya, Agensi Lebuh Raya meletakkan 25,000 tan garam di jalan-jalan utama setiap hari manakala para pengilang hanya dapat membekalkan 30,000 tan garam seminggu. - Reuters

jongkomeng: Di tempat kita Allah menguji hambaNya dengan banjir, tanah runtuh dan sebagainya. Di London Allah turunkan salji.

Apa-apa pun, tujuannya untuk menguji sejauh mana keimanan, kesabaran, ketakwaan makhluk bergelar manusia terhadap 'Pencipta' nya.

2 comments:

  1. Dunia nak kiamat dah. Cuaca tak menentu. Bencana alam menjadi2 akhir2 ni. Yang plg nyata Allah uji kita dgn kekayaan. Ujian yg boleh buat kita lupa yg maha Esa.

    ReplyDelete
  2. bagguz nyer awak..
    bleh jadi pembawe biter..

    ReplyDelete