Saturday 12 June 2010

Korea selatan ada kelas




PORT ELIZABETH – Korea Selatan tampil dalam kelas tersendiri.Semalam mereka mencatat kemenangan pertama pada kempen Piala Dunia 2010 dengan mengalahkan Greece 2-0 dalam aksi Kumpulan B.

Ini sekali gus membuka peluang untuk mereka mara ke pusingan kalah mati.Korea Selatan yang pernah mara ke separuh akhir pada edisi 2002, jelas terlalu hebat buat juara Eropah 2004, Greece yang ditewaskan hasil jaringan Lee Jung-soo dan kapten, Park Ji-sung.

Pasukan dari Asia itu memulakan aksi Kumpulan B dengan mendahului seawal minit ketujuh apabila sepakan percuma pemain Celtic, Ki Sung-yueng berjaya disambar Jung-soo untuk meledak gol pertama.

Dengan reputasi sebagai juara Euro 2004, Greece jelas tersentak dengan gol tersebut, namun masih gagal memberi tentangan kepada Korea Selatan.

Jurulatih Greece, Otto Rehhagel juga tidak senang duduk sepanjang permainan itu berlangsung di Stadium Nelson Mandela Bay.

Greece yang tidak pernah menjaringkan sebarang gol dalam kempen Piala Dunia, terus menderita hasil jaringan Ji-sung pada minit ke-52.

Pemain tengah Manchester United itu berjaya menewaskan dua pertahanan Greece, Avraam Papadopoulos dan Loukas Vyntra sebelum melepaskan rembatan melepasi Tzorvas, sekali gus menggamatkan suasana stadium yang dipenuhi penyokong Korea Selatan. – AFP

jongkomeng: Malaysia bila agaknya ???

No comments:

Post a Comment