Friday 30 April 2010

Graduan perubatan tempatan pilih bekerja di Singapura

KUALA LUMPUR – Graduan-graduan dari fakulti perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Malaya (UM) memilih untuk bekerja di Singapura sejurus lulus peperiksaan akhir tahun.

Dekan Fakulti Perubatan dan Pengarah Pusat Perubatan UKM, Prof. Datuk Dr. Lokman Saim berkata, dijangka 80 graduan UKM akan meninggalkan Malaysia untuk berkerja di hospital-hospital di Singapura.

“Sebagai doktor pelatih, mereka ditawarkan gaji sebanyak 2,690 dolar Singapura bersamaan RM6,187 sedangkan doktor pelatih di Malaysia dibayar gaji RM3,665 dengan purata elaun antara RM500 dan RM1,000 sebulan,” katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Fenomena itu, katanya, berlaku sejak lima tahun lalu selepas Majlis Perubatan Singapura mengiktiraf ijazah perubatan dari kedua-dua universiti tersebut.

“Sebahagian besar daripada mereka tidak akan pulang untuk bekerja di negara ini walaupun kebanyakannya menerima biasiswa kerajaan sepanjang lima tahun pengajian,” katanya.

Menurut Lokman, kerajaan perlu mengambil tindakan untuk menghalang doktor-doktor itu daripada lari daripada melaksanakan kewajipan terhadap negara.

jongkomeng: Apa sudah jadi 'kita' yang habis duit latih doktor, depa dapat hasilnya...? Tak boleh nak salahkan doktor2 muda ni jugak...sebab gaji doktor di negara jiran tu sekali ganda lebih tinggi daripada di negara kita...


3 comments:

  1. kenapa tak kerja di singapura, kemudian menetap di indonesia, barulah cepat jadi billionaire.
    terimalah hakikat matawang kita.

    nama pun doktor pelatih. nak kaya cepat2 la jadi specialist cepat-cepat.

    ReplyDelete
  2. itu la..tak ada semangat 'hubbulwatan'...

    ReplyDelete
  3. da hakikatnya gaji
    kat kite sikit di bandingkan dgn jiran sebelah,

    patut gaji kerje Bidang perubatan ni perlu setimpaL dgn kepakaran kerjya nie,,,hekhek

    :p

    berkhidmat untuk negara:)

    ReplyDelete