"Peningkatan jati diri dan sahsiah murid adalah lebih berkesan melalui proses pendidikan dan penghayatan nilai, bukan dengan cara memasukkan mata pelajaran berkenaan dalam peperiksaan," katanya pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.
Beliau menjawab soalan Hamim Samuri (BN-Ledang) yang berbentuk cadangan meminta kementerian memasukkan kedua-dua subjek itu di dalam UPSR bagi meningkatkan lagi jati diri dan sahsiah murid selaku pewaris generasi.
Mohd Puad berkata, meskipun tidak dijadikan subjek UPSR, murid Islam tetap diwajibkan mengikuti Pendidikan Islam, sementara bukan Islam mempelajari Pendidikan Moral.
"Mata pelajaran tersebut ditaksir melalui Penilaian Berasaskan Sekolah dalam bentuk formatif semasa dan sepanjang proses pembelajaran dan pengajaran," katanya.
Subjek Pendidikan Islam ditaksir sebagai Penilaian Asas Fardhu Ain (PAFA) dan dicatatkan pada slip keputusan UPSR, manakala pentaksiran Pendidikan Moral dibuat oleh guru dan keputusan direkodkan dalam buku rekod kemajuan murid.
- Bernama
jongkomeng: Oleh kerana tiada dalam peperiksaan maka Subjek Pendidikan Islam sering 'ditiadakan' menjelang UPSR.
Kita bersungguh2 menghantar dan menjemput anak2 dari kelas tuisyen demi untuk 5A dalam UPSR. Malangnya kita tidak sanggup 'berhabis' untuk kelas Fardhu Ain dan AlQuran untuk anak2.......
No comments:
Post a Comment