Friday 29 January 2010

Surat saman dalam 48 jam

Surat saman dalam 48 jam - 1,000 kamera kesan pesalah trafik mula beroperasi pada Ogos ini


KAMERA AES (dalam bulatan) di Jalan Travis, Bangsar ini adalah antara 1,000 unit yang akan berfungsi mengesan pesalah trafik mulai Mei ini.


PUTRAJAYA - Mulai Ogos ini, pengguna jalan raya yang melakukan kesalahan trafik terutama memandu laju dan melanggar lampu isyarat akan menerima saman yang dihantar terus ke alamat mereka dalam tempoh 48 jam selepas kesalahan itu dikesan.

Tindakan itu akan dilaksanakan apabila pengunaan Kamera Pengesan Saman Secara Automatik (AES) dikuatkuasakan, yang membolehkan gambar wajah pemandu dan nombor plat kenderaan mereka dirakam terus melalui teknologi radar kamera itu.

Maklumat yang dirakam itu akan dihantar terus ke pusat kawalan yang akan memprosesnya bagi penghantaran saman kepada pesalah dalam tempoh 48 jam, kata Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya, Datuk Suret Singh.

jongkomeng: Molek juga tindakan ini, yang tentunya melibatkan perbelanjaan yang agak besar juga. Yang lebih penting kerajaan mendapat dua kebaikan: pertambahan hasil dan 'mengurangkan' kesalahan jalanraya. Dengan kata lain dapat mendidik pengguna jalanraya supaya mematuhi undang2.

Molek juga kalau kamera ini dipasang pada ' premis maksiat', selain untuk menyaman mereka, dapat pula mencegah mereka daripada melakukan maksiat.....

No comments:

Post a Comment