Wednesday 25 November 2009

CERDIK TAPI BODOH

Suami isteri ditahan - Buat wang palsu RM50 sebelum dimasukkan ke dalam bank


ASRI menunjukkan sebahagian daripada wang palsu dan tulen yang drampas daripada sepasang suami isteri di Mergong, Alor Setar semalam.


ALOR SETAR - Sepasang suami isteri berusia 20 tahun yang hidup dengan membuat wang palsu RM50 sejak berkahwin Jun lalu akhirnya masuk perangkap pasukan khas polis Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (IPK) semalam.

Mereka diberkas di sebuah rumah di Taman Wira, Mergong pada pukul 8 malam sebelum dibawa ke sebuah bilik motel berhampiran Stesen Bas Shahab Perdana yang disewa sebulan lalu.

Modus operandi mereka adalah membuat salinan warna (fotostat) not RM50 dan kemudian membelah dua wang yang tulen itu menggunakan pisau.


DI SEBUAH motel berhampiran Terminal Bas Shahab Perdana di Alor Star inilah polis menemui peralatan membuat wang palsu daripada sepasang suami isteri semalam.


Wang yang dibelah itu kemudian ditampalkan dengan wang yang difotostat dan diseterika supaya ia mirip wang tulen sebelum dimasukkan ke dalam bank tempatan menerusi Mesin Deposit Tunai (CDM).

Timbalan Ketua Polis Kedah, Datuk Asri Yusoff berkata, sebaik sahaja transaksi kemasukan diterima, mereka akan mengeluarkan semula wang di mesin pengeluaran wang automatik (ATM) lain pada hari yang sama.

"Kegiatan tersebut dilakukan secara kecil-kecilan tanpa penglibatan sindiket,'' katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kedah di sini semalam.


jongkomeng: Otak/akal yang cerdik tetapi digunakan untuk membuat kerja yang salah menrupakan suatu kebodohan yang nyata. Jadi gunakan kecerdikan akal untuk kerja2 yang menguntungkan Islam.

No comments:

Post a Comment