Sunday 4 January 2009

Sijil Tinggi Agama Malaysia akan dinaik taraf - Hishammuddin

KUALA LUMPUR 4 Jan. — Kementerian Pelajaran sedang berusaha menaik taraf Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) agar setaraf dengan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dan dimasukkan dalam kurikulum kebangsaan.
Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, sebagai permulaan, surat kelulusan pengiktirafan akan dikeluarkan oleh kementerian kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi membolehkan JPA membuat persediaan sewajarnya terutama dalam menentukan skim yang bersesuaian dalam perkhidmatan kerajaan.
Beberapa pindaan akan dibuat pada Peraturan-Peraturan Kurikulum dalam Akta Pendidikan 1996 (Akta 550) bagi membolehkan mata pelajaran STAM dimasukkan dalam kurikulum kebangsaan, katanya dalam kenyataan di sini hari ini. - Bernama

jongkomeng: Pemegang sijil STAM juga sepatutnya diterima oleh JPA sebagai satu kelayakan untuk memohon pekerjaan di sektor awam. (Dengan tanggagaji yang tersendiri) STAM sekarang ini sekadar untuk meyambung pelajaran ke IPT di Timur Tengah. Usaha yang sedang dilakukan oleh menteri berkenaan sangat dialu-alukan.

No comments:

Post a Comment